וויסות חושי והפרעה בוויסות החושי

קושי בוויסות חושי, חוסר ויסות תחושתי, הרבה מאוד הורים נתקלו במושגים האלו בהקשר של הילדים שלהם. אצל חלק מהילדים מדובר בבררנות יתר החל מאילו בגדים ללבוש, איזה אוכל לאכול ובמה לגעת. אצל חלק מהילדים זה יכול להגיע אף למצב של הימנעות מוחלטת ממגע עם מרקמים שונים. בכדי להבין אם מדובר בתגובתיות יתר, תגובתיות נמוכה מדי או מחסור תחושתי- יש צורך להבין מהו ויסות חושי , כיצד הוא מתבטא וכמובן- איך אפשר לטפל.

וויסות חושי והפרעה בוויסות החושי:

הוויסות החושי הוא בעצם היכולת שלנו לווסת ולארגן את המידע שמתקבל ממערכות החושים שלנו ולהגיב בהתאם. כאשר מזכירים חושים מתכוונים לחושים הרגילים שהם חוש הטעם, חוש הריח, חוש השמיעה וחוש הראייה ובנוסף מערכת המגע, מערכת התנועה ומערכת התחושה העמוקה.

תמונה מתוך PEXELS

בכדי שההתפתחות של הילד תהיה תקינה יש צורך בעיבוד המידע התחושתי בצורה תקינה ותגובה המתאימה לפעילות ולסביבה. כאשר הוויסות התחושתי אינו מאוזן או אינו תקין- תשומת הלב לגירויים חיצוניים נפגעת ופוגעת בתפקוד, בשליטה המוטורית ובמיומנות התפקודית של הילד. כאשר הילד לא מצליח לארגן את המידע התחושתי שמתקבל ממערכת אחת או מכמה מערכות ביחד, ואינו מצליח לווסת את עוצמת התגובות שלו בהתאם- הוא סובל מהפרעה בוויסות החושי.

הפרעה בוויסות החושי מתחלקת לשלושה- תגובתיות יתר, תגובתיות נמוכה או תת תגובתיות ומחסור תחושתי המתבטא בחיפוש חושי.

תגובתיות יתר– כאשר הילד מגיב בתגובה מוגזמת ועוצמתית לגירוי חושי. לרוב התגובה תהיה מהירה מאוד ואף תקיפה במיוחד.

תת תגובתיות– כאשר הילד בקושי מגיב או לא מגיב כלל לגירוי חושי. לרוב התגובה תהיה איטית , הילד יהיה אדיש או בכלל לא ישים לב לגירוי.

חיפוש חושי- כאשר הילד מחפש מגע ותחושה באופן קבוע על מנת להרגיש באופן בלי פוסק את הגירויים.

איך הפרעה בוויסות החושי באה לידי ביטוי?

ישנן התנהגויות שמאפיינות מצב של הפרעה בוויסות החושי ולכן אם הילד שלכם מתנהג לפי אחד משלושת הסוגים של ההפרעה או שאחד מהסימפטומים/מצבים הבאים חוזרים באופן קבוע אצלכם בבית, יש לגשת לאבחון:

בלבוש– בררנות בסוג הבד, חוסר יכולת לסבול תפרים אפילו הקטנים ביותר, כפתורים ושרוכים. יש ילדים שיחליפו מספר פעמים בגדים לפני שירגישו בנוח, ילבשו מראש חולצה הפוכה או יסרבו ללבוש בגדים חדשים.

באוכל-בררנות באוכל מבחינת מרקם, טמפרטורה ותיבול. דחיסה של האוכל לפה ואכילה מהירה ללא עצירה לביצוע פעולות של לעיסה כמו שצריך והבנה ששבע.

בהיגיינה– חוסר תשומת לב ללכלוך על הפנים או כתמים על הבגדים, רתיעה עד הימנעות מפעולות יומיומיות הכרחיות כמו רחצה, חפיפת ראש, צחצוח שיניים.

בשינה– קושי להירדם, תזוזה ממושכת במיטה לפני מציאת תנוחה נוחה לשכיבה, שינה חלשה.

בפעילות ולמידה- קשיי קשב וריכוז בזמן השיעור, קושי או הימנעות במגע עם חומרי יצירה שונים כמו חול, חמר ופלסטלינה.

תמונה מתוך PEXELS

ילדים הסובלים מקושי גדול במיוחד בוויסות החושי אף ימנעו ממקומות הומים ורועשים, משחקי חצר משותפים ואפילו מגע אוהב ומלטף של ההורים או האחים.

כיצד ניתן לטפל?

על מנת לטפל בהפרעה של וויסות חושי יש צורך לאבחן באיזה מצב נמצא הילד ולאחר מכן לקבוע תוכנית טיפול המשלבת ליווי של הילד וההורים וריפוי בעיסוק. חשוב להקנות לילד כלים להתמודד ולארגן את המידע החושי שמתקבל בצורה נכונה. שינוי והתאמה של סדר היום במסגרת בה נמצא הילד ובבית והקניית כלים ומיומנויות לילד ולהורים יכולה לסייע רבות לשפר ולייעל את הוויסות של הילד ואת המארג המשפחתי.

רוב הילדים הסובלים מקושי בוויסות חושי יחוו גם חוסר איזון שמיעתי. בכדי לדעת אם מדובר בהפרעה בוויסות חושי באופן כללי או אם מדובר ברגישות שמיעתית  באופן ספציפי, אתם מוזמנים אלינו לפגישת היכרות

 

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן