רגישות שמיעתית- מה זה בעצם אומר?

אם הילדים שלכם מתעצבנים בקלות מרעשים סביבתיים, גם כאלה שהם לא חזקים או שלכם הם אפילו לא מפריעים- הם לא עושים לכם את זה בכוונה. רגישות שמיעתית היא הפרעה של ממש שאצל חלק מהילדים (והמבוגרים) היא נגרמת כחלק מקושי פסיכולוגי או OCD ואצל חלק היא מופיעה כסימפטום. מה זו רגישות שמיעתית, איך תדעו אם הילד שלכם סובל ממנה והכי חשוב- איך מטפלים בה?

מה זו רגישות שמיעתית?

רגישות שמיעתית היא הפרעה שהסובלים ממנה מגיבים בעצבנות או בתגובה חרדתית לקולות מסוימים. לרוב מדובר בקולות שאחרים משמיעים כמו לעיסת מסטיק, רעשי בליעה, שיעול או כחכוח בגרון, זמזום או שירה ואפילו פיהוק והתעטשות שאינן פעולות רצוניות שניתן לשלוט בהן.

לסובלים מרגישות שמיעתית יש קושי לשמוע קולות כאלה ואחרים, ללא קשר לעוצמה ולתדירות שלהם. לפעמים רגישות שמיעתית-מיסופוניה מגיעה כחלק מהיפראקוזיס, תופעה של רגישות יתר וחוסר יכולת לסבול רעשים.

מה הם התסמינים המעידים על רגישות שמיעתית?

אם הילד שלכם לא יכול לשבת בשקט בשולחן האוכל כי רעשי הלעיסה והבליעה מסביב מפריעים לו, או שהוא מתעצבן כאשר אדם לידו משתעל או מכחכח בגרונו מספר פעמים ברצף הוא לא סתם מגזים. ילד שחווה מצב של חוסר איזון שמיעתי מגיב בצורה מוגזמת וקיצונית לאותם קולות שאתם אולי אפילו לא שמעתם, ויש לכך סיבה.

לאחר שהילד שומע את הקול או את הקולות הגוף שלו נכס לסטרס, הבחירה שלו היא או להילחם, כלומר להגיב, או לברוח מהאזור של מקור הרעש. התגובה האוטומטית הזו גורמת לדפיקות לב מואצות, הרגשה של חוסר אונים, לחץ ואף הזעת יתר.

כאשר ילדים נקלעים למצב כזה, וברב המקרים הם אינם יכולים להסביר את מה שהם חווים או להגיב אחרת- הם מגיבים בעצבים ובצורה מוגזמת שאינה תואמת את הסיטואציה. האנשים מסביב לא מבינים כלל מה הפריע להם מלכתחילה ומה גרם לתגובה הקיצונית, מנסים להשתיק ולהשקיט, להרגיע אבל מבלי להבין את המקור האמיתי לקושי.

אצל ילדים אשר הרגישות השמיעתית גבוהה במיוחד, עלולה להיווצר חרדה והימנעות ממצבים חברתיים או הימצאות במקומות ציבוריים על מנת להתרחק ממקורות רעש אפשריים.

מהן דרכי הטיפול ברגישות שמיעתית?

טיפול בשיטת AITאימון שמיעתי אינטגרטיבי (השיטה בה מטפלים בקליניקה)- הטיפול נעשה על ידי האזנה דרך אוזניות למוסיקה שעברה עיבוד מיוחד על ידי מכשיר שמשנה את התדרים של המוסיקה המושמעת. המכשיר משנה ומתאים את תדרי המוסיקה בהתאם לתוצאות בדיקת השמיעה של המטופל ובהתאם לתגובה שלו במהלך הטיפול.

(תמונה מתוך אתר Pexels)

טיפול בשיטת TRT הטיפול מסייע למוח להסתגלות לרעשים. הוא נעשה בעזרת גריה אודיטורית שעובדת על התת מודע של הרובד המוחי, ובעזרת מפגשי יעוץ וטכניקות הרפיה שונות שעובדות על החלק המודע של הרובד המוחי.

טיפול בשיטת CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי . טיפול מסוג זה הוא סוג של טיפול פסיכותרפי המתרכז בקשיים ובבעיות כאן ועכשיו. מדובר בטיפול עם מטרה ממוקדת וזמן מוגבל שרובו מתבסס על שיתוף הפעולה של המטופל, הרצון והיכולת שלו לבצע תרגילים באופן עצמאי.

על מנת לשמוע יותר על שיטת הטיפול שלנו ולאבחון ראשוני צרו איתנו קשר 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן