לא כל רגישות היא הפרעת קשב וריכוז

הרבה מאוד ילדים מאובחנים בשנים האחרונות עם הפרעת קשב וקשיי ריכוז. ניתן לשמוע לא מעט הורים אומרים על הילד שלהם שהוא לא יכול לשבת ובטוח יש לו קשיי קשב וריכוז, וזאת על סמך ההתנהגות של הילד, דברים שקראו ברשת ולא על סמך אבחנה של איש מקצועי. ישנם לא מעט סימפטומים למי שסובל מהפרעת קשב וריכוז, כאשר יש החווים את כל הקשיים ויש שחווים רק חלק מהם. אז למה האבחון המקצועי כל כך חשוב? כי בעוד קשיים בקשב יכולים לנבוע מהפרעת קשב וריכוז, הם גם יכולים לנבוע מגורמים אחרים.

הסימפטומים הבולטים של הפרעת קשב וריכוז:

  • חוסר יכולת להתמקד במשימה עקב ריבוי גירויים מסביב
  • קושי ביכולת לגייס קשב לאורך זמן
  • חוזר יכולת לבצע יותר מדבר אחד בו זמנית
  • תגובות אימפולסיביות , כאר התגובה מתבצעת ללא מחשבה מראש או תכנון
  • פעלתנות יתר וחוסר יכולה להישאר במקום ללא תזוזה
  • דברנות קבה וקולנית

גם אם הילד שלכם אכן סובל מסימפטומים אלה ואובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז-חשוב לזכור שהקושי הזה מגיע עם קשיים נוספים כמו קושי בוויסות החושי, לקויות למידה וכדומה- חשוב לא להישען על האבחנה הכללית ולהזניח את הטיפול בשאר הקשיים שיכולים גם הם להיות גורם לחלק מהסימפטומים.

 

(תמונה מתוך Pexels)

האם זו הפרעת קשב וריכוז או שילוב של הפרעת קשב עם גורמי קושי נוספים?

הדרך היחידה לדעת בוודאות את התשובה לשאלה זו היא לערוך אבחון אצל איש מקצוע שיוכל לבודד את הקשיים ולדעת מה הוא הגורם לסימפטומים וכיצד לטפל בו.

קושי בוויסות חושי- חשוב לבדוק אם לילד יש קושי בוויסות החושי ואם הוא סובל מבעיה תחושתית/סנסורית. אבחון וטיפול בקושי זה נעשה לקוב דרך ריפוי בעיסוק אך כאשר הרגישות באה לידי ביטוי בעיקר בשמיעה- חשוב לבדוק אם מדובר ברגישות שמיעתית ולטפל בהתאם.

קושי רגשי– ישנן לא מעט סיבות בגינן ילד יכול לחוות קושי רגשי. פוסט טראומה, מצב לחץ מתמשך כמו לחץ בבית, מחלה ארוכה, ואפילו הלמידה מהבית בזמן הקורונה. יל שחווה קושי רגשי יתקשה להתפנות ללימודים ולחברים . גם ילד שמתקשה להתרכז או להקשיב לאורך זמן עלול לחוות דיכאון ולהביע סימנים של עצבנות וחרדה עקב כך. אבחון ראשוני נעשה על ידי פסיכולוג ילדים שיוכל להצביע על הקושי העיקרי ולהפנות לטיפול פסיכיאטרי במקרה הצורך ולטיפול רגשי ותרפיה במקביל.

קושי התנהגותי- קושי התנהגותי גם הוא , כמו קושי רגשי, יכול להיווצר מכמה סיבות וגורמים. ילד שלא מסתגר במסגרות , מפריע ומסתובב באי שקט תמידי – לאו דווקא מדובר בהפרעת קשב וריכוז. חשוב ביותר לאבחן אם הילד נמצא על הספקטרום ואינו יכול לשלוט בהתנהגות שלו, או שאולי יש לו ODD (תסמונת מרדנות התנגדות). האבחון נעשה על ידי אבחון דידקטי לאיתור לקויות למידה או אבחון פסיכו דידקטי שיכול גם להצביע על קושי רגשי.

קושי בלמידה- כאשר לילד יש לקויות למידה בעיקר אם הן אינן מאובחנות הוא עלול לוותר מראש על הלמידה, להפריע ולהיות חסר שקט. חוסר היכולת שלו להבין את החומר ולהטמיע אותו יוביל אותו לאבד את המוטיבציה והרצון ללמוד ולכן יש לאבחן בהקדם ולטפל בהקדם.

(תמונה מתוך Pexels)

קושי בשמיעה או עיכוב שפתי-ילד שלא שומע היטב או לא מצליח להביע את עצמו בשפה התואמת לגילו ימנע מהשתתפות בפעילות, ייראה כמרחף ויטה לפספס הוראות והנחיות. יש לבצע בדיקת שמיעה ולהגיע לייעוץ של קלינאית תקשורת.

כל אחד מהקשיים האלה יכולים להיות בנוסף להפרעת קשב וריכוז אך יכולים לעמוד בפני עצמם כקושי שמייצר תמונה של ילד שאינו קשוב ואינו מרוכז- אך מדובר בגורם אחר לגמרי. דמיינו את עצמכם יושבים בכיתה, או יותר נכון מנסים לשבת בכיתה עם אחד הקשיים הללו. גם אתם לא תצליחו להתרכז. לכן חשוב לאבחן, לבודד את הקושי, ולטפל בהתאם.

אם אתם חוששים שאחת הסיבות להתנהגות וההתנהלות של ילדכם היא עקב רגישות שמיעתית אתם מוזמנים לאבחון 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן