הילד לא שומע!

משנת 2010 כל תינוק שנולד בארץ עובר בדיקת שמיעה כבר ביום הראשון לחייו. הבדיקה היא פשוטה ולא פולשנית והיא מאפשרת לבדוק אם תאי השיער באוזן הפנימית מגיבים להשמעת צליל. במידה ותאי השיער אינם מגיבים מתבצעת בדיקה חוזרת למחרת והמשך בדיקות במידת הצורך.  מגיל שלושה חודשים והלאה ניתן לערוך לתינוק בדיקת שמיעה התנהגותית ולבדוק את רמת השמיעה שלו. חלק מהתינוקות נולדים עם לקות שמיעה וחלק מהתינוקות נולדים עם שמיעה תקינה שנפגעת בהמשך- איך נדע מתי יש לבדוק?

ערנות של ההורים תמנע בעיות שמיעה בעתיד:

לא בכל פעם שהתינוק לא מגיב לצליל לידו או לא מתייחס לקולות שמושמעים בקרבתו מדובר בבעיית שמיעה. אך הערנות ותשומת הלב של ההורים היא זו שיכולה למנוע התפתחות והחמרה של בעיות שמיעה. חשוב לעקוב אחר ההתפתחות התקינה של התינוק בשנתו הראשונה ואם ישנו חשד – לקחת לבדיקת שמיעה.

תמונה מתוך PEXELS

-בחודשים הראשונים לחייהם תינוקות אמורים להגיב לצלילים. התגובה צריכה לבוא לידי ביטוי בהסטת המבט, תנועה או רתיעה מצליל חזק ולא מוכר, והרגעה ואף הרדמות מצליל מוכר ונעים.

-מגיל חצי שנה תינוקות אמורים להשמיע בעצמם קולות ואף למלמל הברות.

-בגיל שנה תינוקות נוהגים לומר את המילים הראשונות שלהן- מילים בודדות ללא קישור ביניהן ולא הרכבה של משפטים שלמים.

כאשר באחד משלבי ההתפתחות האלה התינוק לא מגיב כמצופה ממנו- חשוב לעקוב ולהיות ערניים. אם מדובר במקרה חוזר- כדאי לבצע בדיקת שמיעה מעמיקה לתינוק.

 

השמיעה היא חיונית להתפתחות תקינה:

בכדי שילד ירכוש יכולת של דיבור ושימוש נכון בשפה הוא צריך להיות מסוגל לשמוע. במידה והוא לא שומע טוב, סובל מחוסר איזון שמיעתי , סובל מרגישות שמיעתית או שאינו שומע כלל באחת מאוזניו או בשתיהן- הדבר עלול לגרום לאיחור בהתפתחות תקינה של השפה, דיבור לא מובן, קושי בריכוז ולקויות למידה.

ליקוי שמיעה הוא הליקוי הנפוץ ביותר בתחום הליקויים התחושתיים אצל הילדים והוא לא תמיד מולד. מחלות שונות, נוזלים באוזניים, דלקות אוזניים תכופות, פגיעות ראש ועוד יכולות לפגוע בשמיעה של הילד ולכן ישנה חשיבות למעקב וערנות.

לעיתים מדובר בפגיעה קבועה ולעיתים מדובר בפגיעה זמנית, כאשר ברוב המקרים היום יש אפשרות לטיפול- מטיפולי שמיעה ואיזון שמיעתי  ועד הרכבת מכשירי שמיעה ושתלים במקרה הצורך.

תמונה מתוך PEXELS

 

התפקיד של ההורים הוא לאתר את בעיית השמיעה בשלב מוקדם ככל האפשר על מנת שהילד יוכל לקבל טיפול בהתאם או לעבור שיקום שמיעתי בכדי לא ליצור פער רגשי, שפתי, קוגניטיבי וחברתי.

אם אתם חושדים שהילד שלכם סובל מבעיית שמיעה ואינו שומע היטב או אינו שומע כלל, קחו אותו לבדיקת שמיעה ואבחון על מנת להתחיל לטפל כמה שיותר מוקדם.

 

 

 

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן