טנטון- אשליה שמיעתית או רעש אמיתי?

אם אתם באופן קבוע שומעים רעש, צליל כלשהו שלא באמת קיים אבל אצלכם הוא נשמע באופן מונוטוני, צפצוף או זמזום שאינו מפסיק- אתם כנראה סובלים מטנטון. טנטון, או טיניטוס הוא תופעה בה שומעים צליל- צפצוף, זמזום או צרצור שאין לו מקור חיצוני קיים. המקור של התופעה הוא פגיעה באחד מהמרכיבים של מערכת השמיעה מהאוזן התיכונה ועד למרכז השמיעה והזיכרון לקול בקליפת המוח.

טנטון- הפרעה של ממש:

לפחות אחד מכל עשרה מבוגרים יסבול במהלך החיים שלו מתופעת הטנטון תופעה שיכולה להפריע לתפקוד היומיומי. עכשיו תתארו לעצמכם שמדובר בילד? ועוד ילד קטן שלא כמו מבוגר- לא תמיד יודע להסביר מה הוא מרגיש ומה הוא חווה, אך כל שעות היום או לפחות חלק ניכר מהיום מלווה אותו רעש קבוע בעוצמה קבועה. רוב, אם לא כל המבוגרים הסובלים מהמצב משתפים שהטנטון גורם להם למתח באופן קבוע ופוגע באיכות החיים שלהם ולכן לא ניתן אלא להסיק שגם אצל ילדים המצב זהה.

תמונה מתוך PEXELS

הטנטון יכול להופיע כסוג של פעימה- דפיקה או הלימה ומוגדר כטיניטוס פועם, ויכול להופיע גם כצפצוף או זמזום ממושך ומוגדר כטיניטוס סובייקטיבי. בשני המקרים יש צורך בבדיקה וביצוע בירור אצל רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה.

הגורמים לטיניטוס:

הגורמים העיקריים להופעת טיניטוס הם:

  • מחלה או דלקת שפוגעת באוזן החיצונית או באוזן התיכונה
  • בעיה של כלי דם בסמוך לאוזן
  • התכווצות של שרירי החניכיים
  • בעיות בפרק הלסת

כאשר מדובר בטיניטוס שמופיע באופן מתמשך, הסיבות יכולות להיות גם:

  • חשיפה לרעש חזק באופן כרוני (אצל מבוגרים מדובר ביותר מ60% מהעובדים בתנאי רעש חזקים לזמן ממושך)
  • חבלה או מכה חזקה באזור הראש או הצוואר
  • גיל מתקדם
  • לחץ ומתח נפשי (אצל מבוגרים מדובר ביותר מ50% מהסובלים מהתופעה)

הטיפול בטיניטוס:

הטיפול העיקרי במצב של טנטון הוא טיפול שמיעתי בשיטת TRT- Tinnitus Retaining Therapy . שיטה זו משלבת בירור רפואי, אפיון של סוג הטנטון ותוכנית טיפולית מותאמת. בתוכנית עצמה נעשה גירוי שמיעתי על ידי שימוש באמצעים שונים, תיקון השמיעה במידה ויש צורך וכל זאת תוך ייעוץ והכוונה של הסובל מההפרעה. בחלק מהטיפולים משולבות גם טכניקות הרפיה שונות ותרופות הרגעה- כאמור בהתאם לצורך ובהתאמה אישית.

תמונה מתוך PEXELS

טיפול נוסף במצב של טנטון הוא טיפול CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי. שיטה זו עיקרה בטיפול פסיכולוגי אישי וממוקד ללא שימוש בתרופות. בשנים האחרונות נפוץ השילוב בין שתי השיטות ביחד עם טיפול רפואי כולל- טיפול רפואי בבעיה, ביצוע טיפול TRT במקביל לטיפול CBT  ייעוץ והכוונה ובמידת הצורך- התאמת מכשיר שמיעה.

במידה והטנטון נוצר בעקבות לחץ נפשי ומתח שילוב של רפואה משלימה כגון דיקור או שיאצו יכול לסייע בהקלה על הסימפטומים.

אם אתם סובלים מטנטון או שהילד שלכם סובל מטנטון, הגיעו אלינו לאבחון ובדיקה  ובניית תכנית טיפול מותאמת אישית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן