טיפים להתמודדות עם רגישות שמיעתית

לא פחות חשוב מהאבחון הרשמי שאכן הילד או הילדה סובלים מרגישות שמיעתית הוא הצורך להתמודד עם המצב. לא תמיד אפשר לצפות להבנה מהסביבה, לא הקרובה ובטח לא הרחוקה, וגם לנו בתור הורים קשה לעיתים להבין מה הילד עובר ואיך לסייע לו. למבוגרים הסובלים מרגישות שמיעתית יש יכולת הבנה וגם את היכולת להסביר את עצמם מה שלא קיים או לא קיים ברמה מספקת אצל ילדים. אז איך בכל זאת מבין מה הם עוברים ונקל עליהם?

תמונה מתוך Freepik

שישה טיפים להתמודדות עם רגישות שמיעתית:

טיפ ראשון- להיות מודעים. רגישות שמיעתית היא קושי של ממש והיא יכולה לגרום להתקפי עצבים, חוסר שקט, קשיים בקשב וריכוז, חוסר יכולת להתרכז ועוד. השלב הראשון הוא להיות מודעים למצב ולהסביר לילד , למשפחה ולחברים על הקושי של הילד והצורך להתחשב. כאשר הסביבה הקרובה שלכם מודעת ומבינה יותר קל לתאם ארוחות משפחתיות ואירועים משותפים ולהתאים אותם.

טיפ שני- לתכנן מראש ולתאם ציפיות– חשוב מאוד לעדכן את הילד על הליכה למקומות הומי אדם, למסיבות רועשות ולמוסיקה שעלולה להתחיל באופן פתאומי. כאשר אתם בבית אל תפעילו או תדליקו פריטים ומוצרים שעושים רעש פתאומי כמו שואב אבק, מיקסר וכדומה- אמרו לו שאתם הולכים לעשות רעש חזק למספר רגעים, ואפשרו לו לבחור אם להישאר או להתרחק למקום שקט יותר.

טיפ שלישי– דברו בטון שקט וקבוע מבלי להגביר את הקול או להנמיך אותו. בצורה כזו לא תציפו את הילד ותוכלו למקד אותו בדיבור המרגיע שלכם ולא ברעש המלחיץ מסביב. דברו עם הילד בגובה העיניים- וודאו קשר עין והקשבה ודברו בקול שקט ונמוך. דיבור שקט ובטוח יגרום לילד להירגע ולהרגיש בטוח בהתאם.

טיפ רביעי- הסבירו ומקדו– ילדים לא תמיד יודעים להתמקד במה חשוב ובמה חיוני והם עלולים לברוח ממקומות הומים או "להיתקע" על רעש חזק כמו צפצוף של מכונית או אזעקה. הסבירו להם מה זה הרעש שהם שומעים, למה הם שומעים אותו ואם אתם יודעים- אז גם מתי הוא יסתיים. כך הם יבינו שגם רעש פתאומי מסתיים בדיוק כמו שמתחיל וילחצו פחות בפעם הבאה שישמעו את אותו הרעש.

טיפ חמישי- התמודדו בהדרגתיות- ככל שהילד יהיה מוכן יותר לחוויה החדשה ויתמודד איתה בהדרגתיות כך התגובה שלו תהיה רגועה יותר והיכולת שלו להתמודד תהיה גדולה יותר. קחו אותו לראות מקומות חדשים כאשר הם ריקים, לאחר מכן הסבירו להם מה יקרה בהם יותר מאוחר, אפשרו להם להיכנס למקום עם רעש בקצב שלהם וגם ללכת לאחר זמן ממש קצר אם לא מתאים להם מבלי לנסות לשכנע אותם להמשיך לנסות.

טיפ שישי- הציבו גבולות ברורים– הגבולות חשובים לכל הצדדים. לדוגמא משחק מחשב ובו קולות משחק רמים במיוחד יכול להיות רגיל לגמרי לילד אחד אבל סיוט של ממש לילד עם רגישות שמיעתית. לכן הסבירו לשני הילדים את הקושי והגיעו איתם לעמק השווה וגבולות ברורים לגבי מתי מפעילים את הווליום ועד כמה חזק אפשר לשמוע את צלילי המשחק ולאורך כמה זמן. כך הילד שמשחק לא ירגיש שהוא נפגע והילד עם הרגישות השמיעתית יוכל להכיל לזמן קצוב את הרעש ולהסתדר. במידה ולא- חזרו לשלב המודעות וההסברים.

כהורים לילדים עם רגישות שמיעתית עלינו לעשות כמיטב יכולתנו להבין מה עובר עליהם ולהקל עליהם. במידה ואחד מילדכם סובלים ממצב של רגישות שמיעתית, אתם מוזמנים להגיע אלינו לפגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן