ללא יוצא מן הכלל | נדב משיח

הצורך הגדול ביותר של כל אדם הוא להיות שייך. להיות חלק חיוני מתוך מערכת שלמה ומבוססת. הצורך הזה בא לידי ביטוי בחיי משפחה, בחיי חברה וגם בתחום הלימודים. השייכות הראשונית שלנו היא למשפחה שהיא הסביבה הטבעית הנוטעת בנו ערכים, רגשות ואמונות שונים. כשאדם מרגיש חלק רצוי ממשפחתו הוא יצליח לקבל את אותם ערכים, לנהוג לפיהם וגם לקבל כלים ולהתמודד איתם. כך גם בחייה חברה, כאשר החברה מקבלת ומכילה אותנו, אנו הופכים לחלק אינטגרלי ממנה- מרוויחים ממנה וגם מעניקים לאחרים.

(תמונה מתוך Pexels)

במצב אידיאלי, הביטחון וסולם הערכים מקבלים חוזק ויציבות, ויוצרים מציאות בריאה המהווה חממה מוגנת עבור ילד, מטפחת את יכולותיו הלימודיות והחברתיות, ואף מקלה עליו בעתיד, בתהליכי השתלבות במקומות לימוד ובעבודה. התפקיד שלנו בתוך המערכת הזו, בין אם כהורים או כמורים הוא לעטוף את ילדינו באהבה וחיבה ולדאוג שירגישו שייכים, רצויים ומוגנים בכל זמן וסביבה. גם בבית וגם בבית הספר.

הדרכים לגרום לילד להרגיש שייך, מוגן ובטוח:

הדרך העיקרית היא אהבה ללא תנאי, אהבה שאינה תלויה ביישום וביצוע המטלות והתפקידים, ואינה קשורה לאמונה ולדרך חיים, אלא אהבה מזוקקת של הורה לבנו.

דרך נוספת היא לבסס שוויוניות מוחלטת בינו לבין שאר בני הבית, בלי שום אפליות או הנחות על רקע כזה או אחר. מציאות שוויוניות יוצרת יציבות ואינה סותרת כלל את העובדה שכל אחד מבני הבית מיוחד ונבדל בשל תכונותיו וכישרונותיו.

עוד דרך היא חלוקה הגיונית ושווה של מטלות הבית. תפקודו השוטף של הבית דורש אינספור תפקידים ומטלות. כל תפקיד חשוב לצורך פעילותו התקינה של פס הייצור המשפחתי, וכל מטלה הכרחית לניהול נכון ואידיאלי. חלוקה הגיונית ושווה של המטלות בין כל בני המשפחה תגרום לכל אחד (גם למתמרמר התורן) להרגיש חיוני ותורם לתהליך, ומטבע הדברים – שייך ואהוב.

(תמונה מתוך Pexels)

כולם רוצים להרגיש חלק:

החברה מחולקת לשניים: אלה השוחים בה כמו דג במים, השייכים מטבעם, שתמיד מוצאים את עצמם במרכז החברה, ואלו המחפשים את עצמם ואת מקומם בה, ונאבקים כדי להרגיש שייכים ורצויים. מתפקידם של הראשונים להתגייס לטובת כל אותם אנשים שהזרות אינה זרה להם, ולעזור להם להרגיש חלק בלתי יוצא מן הכלל.

אם הילד שלכם שייך לקבוצה השנייה, נתקל בקשיים להתקבל ולהתחבר- תפקידכם הוא לסייע לו. שיחות, תשומת לב, הבנה והכלה חשובים במיוחד בסביבה הקרובה של הילד. תיאום ציפיות ועבודה משותפת עם הצוות הלימודי וחיזוק הילד בתחום הלימודים ובתחום החברתי והרגשי חשובים גם כן. היו עם אצבע על הדופק וספקו עבור הילד שלכם את הבסיס היציב ואת הכלים הנדרשים להיות חלק מהקהילה.

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לתיאום פגישה:

דילוג לתוכן